Honda- entusiaster ble først kjent med Honda CRF1100L Africa Twin DCT på slutten av 80-tallet. Det var kanskje ikke alle fans som hadde trodd at de skulle vente i tre tiår før oppgraderingen av den legendariske sykkelen omsider ble gjennomført.
Siden 2016 har 87 000 entusiaster verden rundt sørget for å gjenskape kjøreegenskapene, gleden og friheten denne sykkelen gir. Egenskapene er i kontinuerlig utvikling, men følelsen er fortsatt like tidløs.
Honda har sørget for at CRF1100L Africa Twin DCT at en av deres mange klassikere har fått skarpere offroad-egenskaper, lettere chassis og forbedret førerposisjon for både sittende og stående kjøring.
For deg som entusiast betyr dette at du har en sykkel hvor motoren leverer mer kraft, samtidig som den oppfyller EURO5-kravene. I tillegg kan du være trygg på at du takler alt slags terreng med Honda CRF1100L Africa Twin DCT. Er du klar for å kjenne på ekte kjøreglede?
Vi i Motor Teknikk føler oss trygge på at du vil la deg imponere så fort du blir bedre kjent med den oppgraderte versjonen av Honda CRF1100L Africa Twin DCT!
Heftigere motor og massevis av oppgraderinger
Oppgraderingene for Honda CRF1100L Africa Twin DCT er imponerende mange, nesten uibegripelig. Samtidig er det Hondas signatur å være kreative og innovative.
Her er noen av oppgraderingene
1) Med 102 hestekrefter og et dreiemoment på 105 Newtonmeter til disposisjon, gir den 1084 kubikk store parallel twin-motoren potente ressurser opp gjennom hele registeret. Motoren leverer nå syv prosent høyere toppytelse og seks prosent mer i maksimalt dreiemoment.
2) En variabel Exhaust Control Valve (ECV), ikke ulik den vi ellers finner i CBR1000RR Fireblade, gir økt ytelse og effektivitet ettersom den åpner ved høyere turtall og gir hyggelige eksostoner ved lavere turtall.
3) En 6,5 tommers stor touch-basert TFT-skjerm i farger viser oversikt over motorsykkelens omfattende systemer. De ulike kjøremodusene kan enkelt velges øverst i venstre hjørne på skjermen. Instrumenteringen kan også tilpasses til å vise ulike nivåer av informasjon, og skjermen er enkel i bruk – også når man bruker hansker. Her er det nå støtte for Apple CarPlay® og Bluetooth-tilkoblinger. En praktisk USB-port er plassert ved instrumenteringen.
4) I kjernen av Africa Twin finner vi en seks-akset IMU (Inertial Measurement Unit) som kontrollerer syv nivåer av antispinn, men også tre nivåer av Wheelie Control (kan deaktiveres), sving-ABS (med offroad-modus), Rear Lift Control og DCT-hellingsdeteksjon.
Cruise control er montert som standard for å øke komforten ved langkjøring
5) Africa Twin gir deg muligheten til å velge mellom ulike kjøremoduser som tilpasser motorsykkelen til underlaget. Nå er OFF-ROAD på plass som eget kjøremodus. Her er offroad-tilpasset sving-ABS aktiv (kan deaktiveres på bakbremsen). Ellers kan man velge kjøremodusene URBAN, TOUR og GRAVEL. Disse gir deg en optimal kjøreopplevelse og et bredt bruksområde. I tillegg finnes det to USER-nivåer som kan skreddersys til dine preferanser.
6) Ny dobbel LED-frontlykt er plassert høyere enn tidligere og DRL-kjørelys justerer seg automatisk etter lysforholdene.
7) Africa Twin DCT kommer enten med en 6-trinns manuell girkasse eller en automatisk DCT-girkasse. DCT-utgaven kan opereres manuelt i MT-modus ved å skifte gir fra brytere på styret. D-modus er optimalisert for by og motorvei, mens S gir deg tre nivåer av mer sportslig kjøring. Ved å aktivere G-modus via TFT-skjermen blir motorsykkelen mer fintfølende for tilgjengelig grep og motorkontroll ved å skåne clutchen ved girskift.
Ordene aggressiv og kompakt oppsummerer Africa Twins nye rallystil. For å bli en enda bedre offroadmaskin, har vindskjermen nå blitt kortere enn tidligere. Dermed er det enklere å skanne veien eller stien foran deg med øynene.
8) Høyreist og lettere - Bakkeklaringen er som tidligere på 250 mm, og salhøyden på 850 eller 870 mm.
Som tilbehør kan man velge lavere sal (825-845 mm) eller høyere sal (875-895mm).
9) Styret er nå 22,5 mm høyere for å gi en mer oppreist kjøreposisjon. Salen har blitt smalere for å gjøre det enklere å nå ned til bakken.
10) Motorsykkelens kjøreklare vekt er redusert med 5 kilo. Støtdemperne fra Showa har gjennomgått interne justeringer for å gi bedre ytelse på og utenfor veien. Rammen er også oppdatert, og en mer robust svingarm i CRF450R-stil gir bedre kjørefølelse og grep for bakdekket.
11) Utvalget av Honda Genuine Accessories for Africa Twin er utvidet med bagasjeløsninger som inkluderer en 42 liters toppboks, samt sidekofferter i aluminium pluss en 58 liter stor toppboks og sidekofferter i plast. To salhøyder (en lavere 825-845 mm og en høyere 870-895 mm), touring-vindskjerm, radiatorbeskyttelse, motorbeskyttelse, større håndbeskyttere, varmehåndtak og strømuttak.
Med alle oppgraderingene Honda har gjennomført ligger alt til rette for mange minnerike kjøreturer og opplevelser! Du kan trygt benytte deg av vår erfaring som går helt tilbake til 1972. Dette har resultert i gode kundeforhold i hele Norge.
Vi i Motor Teknikk hjelper deg med å realisere dine drømmer og ønsker!