I 2018 bestemte ingeniørteamet som sitter med nøkkelen til Gold Wings fremtid seg for å bryte radikalt med det som egentlig kun skulle være en tradisjonell oppdatering.
GL1800 Gold Wing ble splitter ny tvers igjennom. Den har fremdeles den karakteristiske, sekssylindret boksermotoren som leverer et skred av dreiemoment og effekt, og den er fortsatt Hondas flaggskipmodell i touring-segmentet, smekkfull av funksjoner og med plass nok til at to personer kan kjøre med stil.
Gold Wing-opplevelsen
Den forrige modellens store kåpe var utformet for å skape en lomme av stillestående luft bak den. Den nye metoden går ut på å kanalisere luftstrømmen rundt føreren og passasjeren, noe som gir en behagelig og kjølende bris. Den reduserte aerodynamiske motstanden bidrar også til å redusere drivstofforbruket.
Borte er også den store vindskjermen, som nå er skiftet ut med en mindre og elektrisk justert skjerm, som kontrolleres fra venstre styrehalvdel. Det gir en optimal vindbeskyttelse (med føreren og passasjeren nærmere skjermen enn tidligere), og samtidig en følelse av plass og frihet når det trengs. Vindskjermens vinkel og høydejustering er trinnløs. Som tilvalg finnes det en større vindskjerm, justerbart vindbeskyttelse for armene og overkroppen og fastmontert vind- og værbeskyttelse for bena og føttene.
Fører og passasjer sitter atskilt i setene, omtrent som på den gamle modellen. Føreren kan nyte kjøringen, mens passasjeren kan lene seg tilbake og nyte turen. Formen på førersetet er komfortabel og støttende, samtidig som den åpner for å skifte kjørestilling – for å nyte Gold Wing-opplevelsen i fulle drag og enklere kunne sette føttene i bakken.
Lar nysgjerrigheten lede vei
Hondas utviklere drives av nysgjerrighet og en motivasjon om å gjøre Hondas motorsykler stadig sikrere og mer miljøvennlige. Et eksempel på det er at Gold Wing fortsatt er den første og eneste motorsykkelen med kollisjonspute – et resultat av 15-års iherdig forskningsinnsats på bedre sikkerhet for motorsyklister. Og det å utvikle teknologier som tar vare på miljøet er noe utviklerne perfeksjonerer hele tiden. Hondas miljøvennlige innovasjoner bidrar til å gjøre vår tid her på jorden, helst i motorsykkelsetet, til en bedre opplevelse.
Gold Wing kan utstyres med Hondas automatiske DCT-kasse med sju trinn, revers- og krabbekjøringsfunksjon (GL1800 Gold Wing Tour DCT).
Selv om den har en skarpere design, er hele 40 kilo lettere og langt smidigere, er Gold Wing fortsatt en motorsykkel for vaskekte motorsyklister. Gold Wing Tour veier 379 kilo som standard, og Gold Wing Tour DCT 383 kilo.
Tredje generasjons DCT med sju gir
Hondas unike dobbeltclutch-girkasse er en naturlig del av den nye Gold Wing-motoren og utviklingen rundt DCT som base. Dette er den tredje og nyeste generasjonen av systemet, og den første med sju gir – spesielt konstruert for lange turer. Systemet er også ekstremt smidig og hurtigskiftende. Og lettere enn den manuelle forgjengeren med fem gir.
DCT sikrer konsekvent, hurtig og sømløs giring. Dessuten, siden dobbeltkoblingene overfører kraften fra ett gir til det neste med minimal påvirkningen av driften til bakhjulet, minimeres eventuelle ristninger i girkassen, noe som gjør girskiftene både direkte og mykere. Videre fordeler er holdbarhet (siden girene ikke kan skades når du ikke treffer et gir), det blir umulig å havne i fri når du ikke har planlagt det og det blir mindre slitsomt å kjøre i rykk og napp i den travle bytrafikken. DCT har nemlig en egen krabbekjøringsmodus.
Kort sagt øker DCT kjørekomforten radikalt, med stillegående og effektive girskift. Og ikke minst er de fire kjørenivåene koblet til DCT, noe som forbedrer komforten med perfekte girskift hele veien.
Foredlet perfeksjon
Siden lanseringen i 1975 som en kåpeløs 1000-kubikker, har Honda Gold Wing vært den ultimate touring-maskinen på to hjul. Dette er en sykkel som ofte har lagt ut på sin egen reise; gjennom årenes løp har den vokst både i fysisk størrelse og motorkapasitet, samtidig som den hele veien har vært et klart symbol på luksus, kvalitet og komfort.
Modellen kommer i basisversjonen GL1800 Gold Wing samt i de mer utstyrte versjonene GL1800 Gold Wing Tour og GL1800 Gold Wing Tour DCT.
Livet er rett og slett for kort til ikke å oppleve det fra setet på en Honda GL1800 Gold Wing.