Det finnes et stort utvalg av motorsykler som tilfredsstiller de fleste behov og bruksmønstre. Det kan være utfordrende å finne den rette for deg. Spesielt nybegynnere har ofte en utfordring med å velge. Før du tar steget og går til innkjøp av motorsykkel, så bør du ta en runde med deg selv.

  • Hva er dine bruksbehov? Først og fremst må en tenke gjennom hvem som skal bruke motorsykkelen og hva den skal brukes til. Bykjøring, pendling, offroad, langturer – dette er behov som krever helt ulike typer motorsykler. Gå grundig gjennom dine primære behov.
  • Hvilke egenskaper krever dine behov? Lange ferieturer på landeveien med ektefellen på baksetet fordrer helt andre egenskaper enn bykjøring og banekjøring. Ved å kartlegge dine behov best mulig, så er det mye lettere å snevre inn utvalget som er aktuelt for deg.
  • Hvor mye ser du for deg å bruke? Tenk gjennom hvor mye du ser for deg å bruke. Da er det lettere å finne akkurat det du behøver. Ikke glem sikkerhetsutstyr!

Nedenfor finner du derfor en oversikt over de ulike typene motorsykler, hvorfor de kategoriseres som de gjør og hvor de passer best.

Førerkort klasse A

Lett motorsykkel

Lett motorsykkel ligger under førerkort klasse A1. Aldersgrensen er 16 år. Disse har maks slagvolum på 125 ccm og maks effekt 11 kW. Forholdet mellom effekt og egenvekt skal være høyst 0,1kW/kg (Kilde: Statens vegvesen). En lett motorsykkel er drømmen for en kjøreglad ungdom. Det gir økt mobilitet og gir viktig læring og erfaring i trafikken. Voksne som tok førerkort for bil før 01.04.1979 har lov til å kjøre lett motorsykkel uten ytterligere opplæring. Dette gjør det enklere å ta et steg inn i MC-verdenen for de litt eldre. Lett motorsykkel er kraftige nok til å holde tritt med den øvrige trafikken. En god start på MC-karrieren eller et godt valg for de som ikke trenger større effekt.

Mellomtung

Mellomtung motorsykkel ligger under førerkort klasse A2. Aldersgrensen er 18 år. Maks effekt på motorsykkel skal være 35 kW. Forholdet mellom effekt og egenvekt skal høyst være 0,2 kW/kg. Dersom en har nedtrimmet motorsykkel, kan tidligere effekt vært maks det dobbelte av nåværende effekt (kilde: Statens vegvesen). Her er det er relativt kraftig hopp i ytelse sammenlignet med lett motorsykkel og alternativene blir flere.

Tung

Ligger under førerkort klasse A. Aldersgrense er 24 år ved direkte erverv og 20 år for trinnvis erverv. Det er ingen begrensninger på motorsykkelens effekt (Kilde: Statens vegvesen). I denne klassen har du lov til å kjøre alle tilgjengelige typer motorsykler og det er kun egne behov og ønsker som setter begrensninger.

En motorsykkel til hvert behov

Det mest spennende med valg av motorsykkel er hvilken modell du skal gå for. Det finnes et stort utvalg i flere kategorier. Det endelige valget må du gjøre selv, men vi kan hjelpe deg med å sortere kategoriene slik at du har et fint utgangspunkt. Vi tar her for oss de mest populære.

Fornuftig og komfortabel - Classic/naked

Dette er nakne sykler uten kåpe og har vært den mest populære kategorien de siste årene. Alle produsenter har sykler innenfor denne kategorien. Motorsykler i denne kategorien karakteriseres ofte som et fornuftig kjøp. De har en oppreist og komfortabel kjørestilling, samtidig som de har gode kjøreegenskaper. De er lettkjørte og økonomisk gunstige, i både pris og forsikring. Det er også en type sykkel som er i vinden trendmessig ved at er populært med sykler med synlige motorer og uten overdreven styling.

Christoffers anbefaling: CMX500 Rebell S

Flere muligheter - Offroad/allroad

Mange offroadmodeller er i dag blitt landeveissykler med ypperlig komfort. «Offroad» er derfor et litt misvisende navn. Det skal likevel ikke sies at de ikke kan brukes utenfor de gule stripene! Dette er kraftige maskiner med myk fjæring og har ofte gode egenskaper på både asfalt og grus. Komforten kan i mange tilfeller konkurrere med rene touringsykler.

Christians anbefaling: R1250GS

Klar for landeveien - Touring

Mil etter mil på landeveien. En touringsykkel har stort fokus på komfort, bagasjeplass og ekstra utstyr. Du sitter godt beskyttet mot elementene ved hjelp av større vindskjerm og kåpe. De har en svært komfortabel kjørestilling slik at du kan ha fullt fokus på kjøringen uten å bli sliten. Motoren har et godt bunndrag og sykkel har lavt tyngdepunkt. Dette gir gode kjøreegenskaper og sørger for at sykkel oppfører seg stabilt og stødig.

Mortens anbefaling: K1600 Bagger